- Over Dinzler Koffie: Moed tot de kloof
- Dinzler Koffie: Moed tot de kloof
- Fijn gebrande genot - alleen bij Dinzler
- Eerlijkheid moet bij Dinzler koffie zijn
- Dinzler - van handbrander tot Café 4.0
- Kunst komt van vakmanschap
- Dinzler - Kwaliteit uit verantwoordelijkheid
- Dinzler Koffie: Fun Fact
- Dinzler bij roastmarket ontdekken
Dinzler

Dinzler Koffie: Moed tot de kloof
In 1950 runde Otto Dinzler een kleine kruidenierswinkel in Bischofswiesen in het Berchtesgadener Land. Omdat toen echt goede koffie in de omgeving nauwelijks verkrijgbaar was, besloot hij ook zelfgebrande koffiebonen in zijn winkel aan te bieden. Met een kleine handbrander veredelde hij toch ongeveer 1000 kg koffie per jaar, die zijn klanten graag en regelmatig genoten. Hoe groot deze marktkloof werkelijk was, bleek echter pas enkele jaren later. In 1966 had Otto Dinzlers zoon Klaus de branderij overgenomen. Hij concentreerde zich volledig op de productie van de beste gourmetkoffies. En als een van de eerste koffiebranders in Duitsland erkende hij dat niet alleen de koffiebonen, maar ook hun bereiding in koffiemachines aanzienlijk bijdraagt aan de smaak van het eindproduct. Dienovereenkomstig werkte hij nauw samen met koffiemachinefabrikanten zoals Bremer en WMF en ontwikkelde koffiesoorten speciaal voor de horeca. Deze topkoffies waren veruit superieur aan de tot dan toe heersende uniforme smaak. Dienovereenkomstig vermenigvuldigden de productiehoeveelheid en omzet van Dinzler koffie zich. Nadat Klaus Dinzler zich uiteindelijk zonder opvolger in de eigen familie uit het bedrijf moest terugtrekken,
kochten Franz en Isolde Richter in 1997 het familiebedrijf. Franz Richter, een erkende koffie-expert, kende en waardeerde de branderij al jaren. Samen met Klaus Dinzler had hij onder andere de tot op heden hoog geprezen Espresso „Il Gustoso“ gecreëerd.
Fijn gebrande genot - alleen bij Dinzler
De branding was en blijft de belangrijkste verwerkingsstap in de productie van Dinzler koffie. Bij lage temperaturen rond de 180 graden blijven de bonen 15 – 18 minuten in de trommelbranders. In deze tijd kunnen ze zonder te verbranden hun aroma's ontwikkelen en ongewenste zuren afbreken. Voorwaarden voor goede brandresultaten zijn echter uitstekende ruwe koffie evenals vooral het vakmanschap en de ervaring van de brandmeesters. Bij Dinzler nemen hooggekwalificeerde specialisten deze taak op zich. Ze kennen de eisen en mogelijkheden van elke koffiesoort in detail en sturen het brandproces met uitgebreide kennis en een moeilijk te leren intuïtie.
Eerlijkheid moet bij Dinzler koffie zijn
De hele familie Richter, die vandaag de leiding heeft over de branderij Dinzler, heeft zich toegewijd aan een verantwoordelijke en zorgvuldige omgang met hun leveranciers, hun medewerkers en de natuur. Dinzler koopt uitsluitend fair trade ruwe koffie van familieplantages en hecht waarde aan langdurige zakelijke relaties. En ook de vier locaties van het bedrijf, van het hoofdkantoor in Irschenberg tot het kleine café aan de Max-Josefs-Platz in Rosenheim, getuigen van het enthousiasme van de Richters voor hun Dinzler koffie. Elk detail weerspiegelt hier het respect voor en de liefde voor de koffiecultuur en de mensen die zich daarvoor inzetten.
Dinzler - van handbrander tot Café 4.0
Het verhaal van de branderij Dinzler toont voorbeeldig de weg van een succesvol bedrijf van de beginjaren tot in de toekomst. Van de kleine kruidenierswinkel in de jaren 50 via de specialisatie in het branden van uitstekende koffie tot het culinair, inhoudelijk en architectonisch overtuigende belevingsconcept „Koffie“ op de huidige locatie in Irschenberg – Dinzler koffie staat te allen tijde voor indrukwekkende passie, voor de fijnste producten en onophoudelijke inzet bij hun productie.
Kunst komt van vakmanschap
Om de onder kenners hooggeprezen kwaliteit van Dinzler koffie te bereiken en te behouden, heeft het bedrijf echte brandmeesters in dienst. Hiermee wordt in dit geval niet alleen het beroep bedoeld, maar vooral de meesterschap van de mensen die het uitoefenen. Ze verwerken de beste ruwe koffie van over de hele wereld en creëren zowel kenmerkende als harmonieuze mengsels voor unieke espresso- en koffievariaties.
Dinzler - Kwaliteit uit verantwoordelijkheid
Sinds 1997 leidt de familie Richter de branderij en houdt strikt toezicht op ethische standaarden en maximaal respect voor de natuur. Dit omvat de inkoop van uitsluitend fair trade koffie en de vertrouwensvolle samenwerking met leveranciers en medewerkers tot aan de veeleisende architectuur van het hoofdkantoor. Voor de branderij en het café op het hoofdkantoor van Dinzler in Irschenberg wordt zelfs het al uitstekende Beierse water extra behandeld en verfijnd.
Dinzler Koffie: Fun Fact
De producten van de branderij van Dinzler koffie worden door velen beschouwd als het beste wat Beieren op het gebied van koffie te bieden heeft. Anders is de vrijstaat waarschijnlijk eerder bekend om zijn biertraditie. Toch is ook de Beierse koffieverhaal al enkele eeuwen oud. Keurvorstin Henriette Adelheid van Savoye bracht in de 17e eeuw talrijke musici en kunstenaars uit haar thuisland Italië naar het Beierse hof. Met hen kwam de koffie. De eerste bedrijfsvergunning voor een „Italiaans koffiehuis“ in München werd in 1775 verleend aan Giovanni Pietro Sardi. Direct naast de residentie en de Hofgarten konden de burgers nu koffie, limonade en chocolade genieten. Dit was de basis voor een gevarieerde, altijd opnieuw door Italiaanse en Oostenrijkse invloeden nieuw leven ingeblazen en tot op de dag van vandaag zeer actieve koffiecultuur van de Beieren.
Dinzler bij roastmarket ontdekken
De premiumbranderij bewijst elke dag opnieuw: Beieren kan meer dan alleen bier - want met Dinzler haalt u een stukje van de Beierse koffiecultuur bij u thuis. Uit fair trade ruwe koffie creëert het traditionele bedrijf harmonieuze en aromatische topkoffies. Wilt u zelf overtuigd worden van de voortreffelijke Dinzler koffies? Blader dan nu gemakkelijk door ons verfijnde roastmarket-assortiment en ontdek uw favorieten.