- Over De koffiebranderij J. Hornig uit Oostenrijk
- De koffiebranderij J. Hornig uit Oostenrijk
- Hoe de bedrijfsgeschiedenis na de Tweede Wereldoorlog verderging
- Cold Brew en specialiteitenkoffies - het moderne merk J. Hornig
- Kwaliteit en zorgvuldigheid bij langzame en voorzichtige branding
- Koffie, verhandeld volgens het principe van Direct Trade
- Conclusie
J. Hornig
De koffiebranderij J. Hornig uit Oostenrijk
Het familiebedrijf, gevestigd in Graz, heeft zich al meer dan 100 jaar met hart en vakmanschap gewijd aan de geliefde bruine boon en exploiteert sinds 2017 een stijlvol café in het 7e district van Wenen, waar niet alleen koffiespecialiteiten zoals Cold Brew of Caffè Crema, maar ook culinaire lekkernijen en andere dranken voor de gasten te koop zijn. Maar we willen niet te veel verklappen en beginnen gewoon met het jaar 1912, het jaar waarin alles begon met het huis Hornig.
De wieg van het bedrijf in het jaar 1912
Richard Schnürch, zo heette de eigenaar van de koloniale en specerijenwinkel „Zur Handelsflagge“, gelegen in de Grazer Sporgasse, die in 1912 van zijn welverdiende pensioen wilde genieten. Maar om ervoor te zorgen dat zijn levenswerk niet tevergeefs was, schonk hij de winkel aan zijn leerling, genaamd Johannes Hornig I. Deze opende officieel de winkel onder de naam „Hornig vormals Schnürch“. Hij richtte zich op het product dat letterlijk richtinggevend zou zijn voor de toekomstige bedrijfsactiviteiten: koffie. De traditionele langzame brandmethode wordt bij J. Hornig al sinds jaar en dag toegepast - en dat is tot op de dag van vandaag niet veranderd. Bij het begin van de Eerste Wereldoorlog werd Johannes Hornig I. vanwege een longontsteking als ongeschikt beschouwd en moest hij door de rantsoenering van voedsel zijn verkoop omzetten op basis van voedselbonnen. Toen de oorlog voorbij was, wilde Richard Schnürch zijn huis verkopen. Dienovereenkomstig veranderde hij het huurcontract van Hornig in een koopcontract met betaling in termijnen. In 1925 waren huis en winkel afbetaald en gingen ze officieel in familiebezit over. In 1931 stierf Hornig op slechts 46-jarige leeftijd. Zijn zoon Johannes II. werd voortijdig meerderjarig verklaard om de zaak over te kunnen nemen, en de tweede zoon Erich werd als minderjarige vennoot in het handelsregister ingeschreven.
Hoe de bedrijfsgeschiedenis na de Tweede Wereldoorlog verderging
Het bedrijfsbureau werd tijdens de Tweede Wereldoorlog vernietigd en na de oorlog, ruimtelijk uitgebreid, weer opgebouwd, dat Johannes Hornig II. in 1947 omzette in een groothandel. De oorspronkelijke winkel in de Sporgasse werd voortgezet door zijn broer Erich met zijn moeder en legde daarmee de basis voor de groei van het bedrijf. In 1956 richtte Johannes samen met andere levensmiddelenhandelaren de „A & O“ Handelsvereniging op, een samenwerkingsverband dat zich snel ontwikkelde tot een zeer krachtige handelsorganisatie, zodat in 1957 een nieuw bedrijfsgebouw kon worden gebouwd. Daarmee ontstonden de grootste gelijkvloerse opslaghal van Oostenrijk, een enorme koelinstallatie en een theepakkerij. Bovendien werd een nieuwe grote branderij gebouwd. In 1976 werd in de Schönaugasse in Graz een winkel van 600 vierkante meter geopend en werd het eerste elektronische bestelsysteem geïntroduceerd. In dat jaar was J. Hornig nog steeds voornamelijk een levensmiddelen- en delicatessenhandel, waarbij koffie als kernactiviteit bleek. Elke maand werden 80 ton bonen gebrand. In 1983 trok Johannes Hornig II. zich terug als directeur en droeg hij de leiding over aan zijn twee zonen Johannes III. en Andreas Hornig, die echter aan het einde van het jaar zijn functie neerlegde. Kort daarna werd begonnen met de verkoop van koffie in heel Oostenrijk.
Cold Brew en specialiteitenkoffies - het moderne merk J. Hornig
In 2015 gingen de nieuwe specialiteitenkoffies van J. Hornig van start. De bonen van deze drie koffiesoorten komen uit Brazilië, Guatemala, Ethiopië en Costa Rica - en wel rechtstreeks van de boeren in de herkomstlanden: Direct Trade bij de J. Hornig GmbH. In juni 2016 werd het nieuwe zomerdrankje J. Hornig Cold Brew gelanceerd tijdens een persconferentie in Wenen. De Cold Brew is zoals de naam al zegt koud gezette koffie van Arabica-bonen. We schrijven inmiddels het jaar 2017, het jaar waarin de hierboven genoemde koffiebar in het 7e Weense district werd geopend. In 2018 ging „Nitro Cold Brew“ van start, waarbij de koffie niet uit de portafiltermachine komt, maar uit de tapkraan - het nieuwe trenddrankje dat u sindsdien kunt genieten in de J. Hornig koffiebar in Wenen.
Kwaliteit en zorgvuldigheid bij langzame en voorzichtige branding
Sinds 1912 worden bij J. Hornig alleen de fijnste bonen uit de beste teeltgebieden ter wereld gebrand, en wel op traditionele langzame en voorzichtige wijze. Want alleen door deze brandmethode, die bijzonder voorzichtig is, wordt het smaakpotentieel van de ruwe koffie volledig benut. Hier worden de bonen bij temperaturen van „slechts“ maximaal 200 graden Celsius tot wel 20 minuten lang gebrand. Als je bedenkt dat industriële branding slechts twee minuten duurt, duurt hier het brandproces met uitgekiende brandprofielen bijna een „halve eeuwigheid“, maar zorgt voor uitstekende resultaten en een harmonieuze ontwikkeling van de aroma's.
Koffie, verhandeld volgens het principe van Direct Trade
De specialiteitenkoffies uit Ethiopië, Brazilië en Guatemala en Costa Rica, buitengewone Single Origin Coffees, komen rechtstreeks van de kleine boeren, en dat zonder omwegen. Direct Trade brengt boeren en branders aan één tafel, een echte win-win situatie, natuurlijk ook voor u als klant.
Conclusie
De voortreffelijke Fairtrade koffie is het „uithangbord“ van dit Oostenrijkse traditionele bedrijf. Vol aroma, een stabiele, langdurige crema en de uitzonderlijke smaakrijkdom: U beleeft bij deze koffiesoorten „smaak-dichtbij“ het echte succesverhaal van het bedrijf!
Ontdek en koop online bij roastmarket koffies van J. Hornig als hele bonen of gemalen, om daaruit dranken zoals klassieke filterkoffie, cappuccino of ook Cold Brew te bereiden. Profiteer daarbij vanaf een bestelwaarde van 49 EUR bovendien van gratis verzending. Tip: Met onze nieuwsbrief mist u bovendien geen aanbiedingen, bijvoorbeeld voor andere Fairtrade koffies en Fairtrade thee!