- Over Public Coffee Roasters - Third Wave-koffiecultuur van de fijnste soort
- Public Coffee Roasters - Third Wave-koffiecultuur van de fijnste soort
- De visie van Public Coffee Roasters
- Waarschijnlijk uniek: "Handgebrand op de Elbe“!
- De „koffieromantiek“ wordt voor Public Coffee Roasters werkelijkheid
- Public Coffee Roasters - Duurzaamheid in capsulevorm
- Drie cafés van Public Coffee Roasters
- Conclusie
Public Coffee Roasters

Public Coffee Roasters - Third Wave-koffiecultuur van de fijnste soort
Het jonge, ambitieuze Hamburgse bedrijf Public Coffee Roasters werd opgericht door Argin Keshishian Namagerdi, die tot zijn elfde levensjaar met zijn broer in Teheran, de hoofdstad van het huidige Iran, woonde. Al in 2014 trad deze broer, Arameh Keshishian Namagerdi, ook toe tot het bedrijf. De twee zijn het gezicht van Public Coffee Roasters. Al als kinderen toonden ze grote interesse in de bereiding van voedsel, waarbij hun vader vooral de liefde voor koffie beïnvloedde. De vele facetten van dit product fascineerden vooral Argin. Momenteel delen de broers de bedrijfsgebieden. Het creatieve segment valt voornamelijk onder de verantwoordelijkheid van Arameh en de zakelijke kant bij Argin. Toch hecht het bedrijf er veel waarde aan dat alle beslissingen gezamenlijk met het hele team worden genomen.
- de juiste bereiding,
- de verfijning van de smaak en
- transparantie en eerlijkheid - Zo kan de consument „zijn“ koffie tot aan de struik terug traceren.
Deze ambitieuze doelen zijn ook de verplichting van het nog relatief jonge start-up Public Coffee Roasters, waarvan de oprichters zeggen dat het „surft op de derde golf“. Een centraal motief hoor je bij de Public Coffee Roasters steeds weer duidelijk naar voren komen. Het is de liefde voor het product koffie en de waardering en zorgvuldigheid in de omgang ermee:
- Handgeselecteerd van de beste koffieboerderijen ter wereld
- Handgebrand in Hamburg op de Elbe
- Handgemaakt tot aan het etiket
De visie van Public Coffee Roasters
De oprichters streven ernaar iets te creëren dat hen overstijgt. Iets te veranderen en fundamentele waarden te creëren. Deze doelen zijn de dagelijkse drijfveer van hun ondernemingsactiviteiten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de broers veel tijd besteden aan het uitwerken van structuren en het opzetten van concepten die hun medewerkers in staat stellen zichzelf te realiseren. Ook is het hun uitgesproken doel om iedereen een deel van het bedrijf te maken en het bedrijf een deel van hen te laten worden. Daarbij ligt de gezamenlijke focus van iedereen op de zorgvuldigheid en kwaliteit bij elke afzonderlijke werkstap. Hoewel de visie ook inhoudt dat er nieuwe bedrijfsgebieden worden gecreëerd, wil Public Coffee Roasters toch altijd trouw blijven aan de waarden en de uitgesproken kwaliteitsnorm.
Waarschijnlijk uniek: "Handgebrand op de Elbe“!
Het past uitstekend bij dit vitale bedrijf dat het een buitengewoon originele locatie heeft gevonden voor het zo belangrijke ambacht van koffiebranden, namelijk de Elbe. Want hier brandt het team van Public Coffee Roasters sinds 1 januari 2016 de handgeselecteerde bonen voorzichtig en zorgvuldig in Entenwerder, de drijvende branderij. Alles begon als volgt: Al midden 2014 zochten de twee broers naar een geschikte locatie voor hun eigen branderij, om niet langer afhankelijk te zijn van externe ruimtes en faciliteiten. Via Alexandra Friese, de bedrijfsleider van het Hamburgse bedrijf Thomas-I-Punkt, hoorden ze van een gepland stadsdeelproject dat architectuur, sociale en culinaire aanbiedingen wilde combineren om zo de oude douanehuizen in het Entenwerderpark een nieuwe betekenis en daarmee een nieuw gezicht te geven. Enthousiast over het project van een drijvende branderij in de haven van Hamburg, begon de planning van de „koffieromantiek“. Maar zoals zo vaak volgt op aanvankelijke euforie snel teleurstelling, want banken trekken zich terug en ook de geplande low-budget restauratie van het ponton mislukt wanneer blijkt dat een kernrenovatie onvermijdelijk is. Maar dan leert Argin Hans Helmut Schramm kennen, de directeur van het bedrijf Hans Schramm & Sohn Schleppschifffahrt, die een van de douanehuizen wil renoveren om voor zijn bedrijf een even representatieve als originele locatie voor vergaderingen en andere bijeenkomsten te creëren.
De „koffieromantiek“ wordt voor Public Coffee Roasters werkelijkheid
Schramm was enthousiast over het plan van de twee broers en besloot hen een deel van het douanehuis te verhuren voor hun branderij. Zo werd de branderij direct in de bouwplannen geïntegreerd. Binnen acht weken worden alle installaties geleverd. Een echt „happy end“, want vandaag de dag branden de Public Coffee Roasters talloze kilo's koffie in hun drijvende „koffieromantiek“, bieden ze trainingen aan en organiseren ze proeverijen voor echte koffieliefhebbers. Op deze manier willen ze de kunst van het koffiezetten toegankelijk maken voor een breed publiek en voor iedereen ervaarbaar maken. Want Public Coffee Roasters zien handgemaakte koffie als een veelzijdig kwaliteitsproduct. Alleen degene die alles weet over de herkomst en verwerking, kan het maximale smaakpotentieel van een boon benutten, aldus het management. Het credo is zorgvuldigheid bij elke werkstap, een principe dat niet alleen betrekking heeft op de koffieproductie, maar ook op de relatie met klanten en leveranciers.
Zo ontstaan prachtige koffiespecialiteiten zoals de Dark Temptation of de La Paz Bio. Beide zijn trouwens exclusief voor u verkrijgbaar in de roastmarket-shop. De La Paz verleidt met een intense smaak van donkere chocolade en romige karamel. De bonen komen uit biologische teelt en groeien onder de Caribische zon in Honduras. De „donkere verleiding“ - zoals de koffie Dark Temptation in het Nederlands heet - doet haar naam alle eer aan. De aroma's van donkere chocolade en nougat toveren een pure koffiegenot in uw kopje. Beide soorten zijn hier in de winkel verkrijgbaar in een 250 gram of 1 kilogram verpakking.
Public Coffee Roasters - Duurzaamheid in capsulevorm
Let u ook bij uw koffie altijd op duurzaamheid? Dan hebben we precies wat u zoekt, want bij Public Coffee Roasters vindt u 100% biologisch afbreekbare koffiecapsules. De koffiebranderij heeft een manier gevonden om kwaliteit en duurzaamheid te combineren, zodat u uw koffie met een goed ecologisch geweten kunt genieten. Bij de koffiekwaliteit hoeft u natuurlijk geen compromissen te sluiten, want voor Public Coffee Roasters staat volmaakt koffiegenot altijd op de eerste plaats!
Drie cafés van Public Coffee Roasters
Wie in Hamburg onderweg is, kan de vele uitstekende koffies direct ter plaatse proeven. Er is ten eerste het Café in de Wexstraße in Hamburg, een hotspot voor koffiefans. Hier worden bij verschillende koffiespecialiteiten ook taarten en snacks geserveerd. Ook vinden hier cupping events en andere aan koffie gewijde evenementen plaats. Ten tweede is er het „Café Goldbekplatz“, gelegen in het hart van Hamburgs wijk Winterhude. Het is trouwens het eerste café van Duitsland dat - samen met een betaaldienst - het cashloze tijdperk ingaat! Geen contante betaling mogelijk! Het derde café van Public Coffee Roasters is het Café Brandstwiete, een journalisten-café met een meer dan 70 jaar oude traditie, gelegen in een deel van het voormalige SPIEGEL huis. Van drie kanten volledig van glas, kunnen de gasten midden in de actie zitten en toch rustig genieten.
Conclusie
De drijvende branderij: gewoon spectaculair. De koffie van Public Coffee Roasters draagt zulke originele namen als Starlight Espresso Blend, Tender Temptation. De beroemde Ethiopische Yirgacheffe is ook in het assortiment, om maar een paar soorten te noemen. Een ambitieus koffiebedrijf heeft de markt betreden en zorgt niet alleen op het gebied van „betaling“ voor opschudding. Want elke afzonderlijke zak gaat tijdens de productie door de handen van de Public Coffee Roasters-crew. Van de inhoud tot het etiket is alles handgemaakt. Op deze manier wordt het unieke karakter van elke melange effectief in de schijnwerpers gezet. Ook vindt de klant de smaaknuances niet alleen in de kop, maar al op het etiket. Want het is belangrijk voor het bedrijf om elke melange een herkenbare persoonlijkheid te geven, zodat klanten altijd precies weten wat er achter de buitenkant schuilt: namelijk de beste, in Hamburg gebrande koffie - en alles „handmade“!