- Over Caffè Corsini - Koffie met passie en verantwoordelijkheid
- Caffè Corsini - Koffie met passie en verantwoordelijkheid
- De ziel van de koffie sinds 1950
- Verantwoordelijkheid leven
- De kwaliteitsgarantie bij Caffè Corsini
- Caffè Corsini - uniek goed
- Caffè Corsini bij roastmarket ontdekken
Caffè Corsini

Caffè Corsini - Koffie met passie en verantwoordelijkheid
Corsini is een koffiebedrijf met traditie, dat al drie generaties lang premiumkoffies produceert. Het werd in 1950 opgericht door naamgever Corsino Corsini, die in Arezzo van een kleine “koffiewerkplaats” een van de grootste koffiebranderijen maakte.
Patrick Hoffer, president van Caffè Corsini, houdt van mensen. Hij houdt vooral van de mensen die koffie verbouwen, degenen die het met passie verwerken, en degenen die het met plezier drinken. En omdat alle mensen alleen in een beschermde omgeving kunnen en willen leven, zet hij zich daar ook met volle kracht voor in.
De koffiebonen, die uit de meest uiteenlopende teeltgebieden ter wereld komen, worden door gerichte reizen op zoek naar pure en bijzondere koffiebonen afzonderlijk geselecteerd, om een koffiesmaak te creëren die niet alleen op machines en cijfers, maar vooral op koffieboeren, culturen en unieke aromaprofielen van verschillende landen is gebaseerd.
Zoals bijvoorbeeld bij koffies uit Colombia, Brazilië, Kenia, India of El Salvador. Daarbij is het voor Caffè Corsini bijzonder belangrijk om naast de productiegebieden altijd ook de omgeving en de lokale bevolking die in de koffiehandel werkzaam zijn te beschermen.
De ziel van de koffie sinds 1950
Sinds de oprichting in 1950 zoekt de branderij Corsini naar de beste koffie. Destijds werden koffieblends en brandingen beschouwd als bijzonder waardevolle “familie recepten”, die alleen binnen de naaste familie werden doorgegeven en daarbij typisch van vader op zoon.
De zoektocht naar de beste koffie vindt niet alleen plaats in het eigen laboratorium van het bedrijf, waar de verschillende bonen voor en na de verwerking nauwgezet worden getest en geproefd. De zoektocht begint eerder met voortdurende reizen naar alle koffie teeltgebieden van de wereld, met persoonlijke contacten met de koffieboeren en met een nauwe en vertrouwensvolle samenwerking.
Patrick Hoffer weet dat uitzonderlijk goede koffie zelden in grote hoeveelheden kan worden geoogst. Meestal gedijt het beter op kleine boerderijen met een of anderhalve hectare land, waar precies die koffiesoort wordt verbouwd die het beste past bij de geografische en klimatologische omstandigheden ter plaatse. Dergelijke bonen verwerken ziet Patrick Hoffer als kans en uitdaging tegelijk. Zijn hoogste doel is om edele ruwe koffie perfect te branden, om zijn ziel, zijn aroma's en ook de verborgen smaaknuances te ontsluiten.
De bedrijfsfilosofie van Corsini beschrijft Hoffer dus als “groen”, omdat er wordt gelet op het behoud van productiegebieden en vooral op de bescherming van het milieu en nauwe banden met lokale koffieboeren. Er heerst respect voor arbeiders en consumenten en het behoud van de natuur en het milieu om ons heen.
Verantwoordelijkheid leven
Wie zo afhankelijk is van de natuur en kleine bedrijven wil ze behouden. Om die reden adviseert Caffè Corsini alle leveranciers individueel en helpt hen de kwaliteit en opbrengsten van hun oogsten met zo natuurlijk mogelijke methoden te verbeteren. Een uitzondering vormt de “Wild Forest Coffee”. Het wordt niet verbouwd maar verzameld van wilde koffieplanten en heeft bijna geen menselijke tussenkomst nodig. Ook in het eigen bedrijf staan het behoud van hulpbronnen en duurzaamheid hoog op de agenda. Zo heeft Caffè Corsini het volledige dak van de productiegebouwen vervangen door zonnepanelen. De daarmee geproduceerde stroom dekt bijna een derde van het totale energieverbruik. En al het papier en kunststof dat in het bedrijf vrijkomt, wordt gerecycled.
De kwaliteitsgarantie bij Caffè Corsini
De branderij Corsini staat bekend om het accepteren van alleen de beste koffiebonen. Hiervoor worden de koffieteeltgebieden zelf bezocht en de bonen bovendien in het eigen laboratorium getest. Daarnaast nemen ze hun verantwoordelijkheid en hebben ze hun productieproces duurzaam ingericht.
Ontdek bijvoorbeeld de uitzonderlijke smaak van de Caffè Corsini India Monsooned Malabars. Fijnste en bijzonder lang gedroogde arabicabonen uit India schenken een milde en uitgebalanceerde smaak met bijzonder laag zuurgehalte en heerlijk kruidige tonen. Of probeer eens de Caffè Corsini Kenya "AA" Washed. Hier krijgt u een middelmatige, 100 procent single-origin arabicabonen uit Kenia, die zorgen voor een milde smaak en een bijzonder intens aroma. Deze variëteit is uitstekend geschikt voor volautomaten en espressomachines.
En ook de Caffè Corsini El Salvador moet u zeker eens proberen. Bij deze variëteit gaat het om een single-origin koffie van 100% fijnste arabicabonen uit El Salvador. Een licht gebrande topkoffie, die door de lichte branding een bijzonder milde en exotisch bloemige smaak biedt, hij smaakt bijzonder aromatisch.
Caffè Corsini - uniek goed
Met zijn bedrijfsfilosofie en de kwaliteit van zijn koffies steekt Caffè Corsini uit boven de vele kleine en middelgrote branderijen. Of het nu gaat om koffieblends of single origins uit de verschillende teeltgebieden, alle Caffè Corsini variëteiten kenmerken zich door hoogwaardigheid en een eerlijke en duurzame teelt. Want kritische genieters hechten net zoveel waarde aan de smaak van hun favoriete drankje als aan de duurzame weg van de struik naar de kop. Bij koffie van Caffè Corsini vindt u dus altijd wat u zoekt.
Caffè Corsini bij roastmarket ontdekken
Het internationale succes van Caffè Corsini blijkt niet in de laatste plaats uit het feit dat Corsini Caffè koffie inmiddels in meer dan 60 landen wordt verkocht. Caffè Corsini is te vinden in de belangrijkste en bekendste warenhuizen, zoals Harrods in Londen, de Galerie de Lafayette in Parijs en in veel supermarktketens in Italië en andere landen. Want zelfs na zoveel jaren en talrijke investeringen bewaart het bedrijf nog steeds zijn traditionele waarden. Voor koffie die niet alleen goed smaakt, maar ook voortkomt uit bijzonder eerlijke en duurzame handelsrelaties tussen koffieboeren en branders.