Carroux

Carroux Caffee: fijne kwaliteit uit Hamburg
Sinds 1998 is Carroux Caffee stevig verankerd in de koffiecultuur in Hamburg Blankenese. Als brander van premium-espresso kan het kleine bedrijf ook concurreren met de grote spelers in de branche en hoeft het zich niet te verbergen achter Italiaanse premiumaanbieders. Niet voor niets heet de branderij zoals zij heet. Want alle grote merken noemen hun koffie gewoon naar zichzelf. Zo ook Carroux. Carroux Caffee onderscheidt zich duidelijk van koffieaanbieders in het segment filterkoffie en positioneert zich in het productsegment espresso. Niet alleen voor particuliere klanten, maar ook voor de hoogwaardige horeca is Carroux inmiddels een vaste waarde geworden.
Hoe alles bij Carroux begon
Het succesverhaal begon toen oprichter Ulrich Carroux de balans probeerde te vinden tussen zijn architectuurstudie en zijn eigen pizzabezorgservice. Om zich tijdens menige nachtdienst wakker te houden, zocht Carroux naar de best mogelijke espresso; met matig succes. De producten uit de supermarkt overtuigden de koffieliefhebber niet. Dus kocht Carroux een brander van het merk Probat uit het jaar 1958 en deed zijn eerste eigen brandproeven. Zoals hij ontdekte, kwam de brander op deze manier als het ware thuis. Want hij had vroeger goede diensten verleend aan de branderij Bielenberg in Blankenese.
Weinig maar fijne koffies in het Hamburgse hoofdhuis
Met de brander slaagde Ulrich Carroux er uiteindelijk in de perfecte espressomelange te maken, die hem overtuigde. Dit recept bleef hij dan ook tot op de dag van vandaag trouw. De weg van de oprichter was blijkbaar voorbestemd. Zijn grootvader was al fotograaf voor Jacobs Kaffee. En „de jongen“ zelf verkocht al op twaalfjarige leeftijd koffie, die hij in een bolderkar op de weekmarkt aan de man bracht. Vandaag de dag helpen hem 15 medewerkers in het hoofdhuis aan de Elbchaussee 583 in Hamburg bij het branden, schenken en verkopen van koffie. Onder hen is ook zijn zoon. In het hoofdhuis geniet men van een heerlijke pauze met een hete espresso. De kleine branderij uit Noord-Duitsland biedt drie producten aan: Caffee Crema, espresso en cafeïnevrije espresso. Carroux richt zich liever op een kleine maar fijne selectie om zijn klanten de beste kwaliteit te garanderen. De chef en zijn team controleren de bonen gedurende het hele productieproces.
Uitstekende espresso uit de Elbchaussee
De Classic Espresso is een blend van zeven verschillende en verfijnde ruwe koffies. Hij bestaat uit 80 procent Arabica- en 20 procent gewassen Robustabonen. Zoals eerder vermeld is het recept voor deze koffiespecialiteit sinds het begin van de bedrijfsgeschiedenis onveranderd. En dat om een goede reden: Het fluweelzachte aroma van de espresso overtuigt met een toch krachtige en kruidige smaak. De mooie cremavorming is daarbij een visueel hoogtepunt. De koffie is niet alleen geschikt voor een heerlijke espresso, maar ook voor een heerlijke cappuccino. Overigens heeft „Der Feinschmecker“ de espresso van Carroux al twee keer uitgeroepen tot de beste van Hamburg. De laatste keer kreeg de koffie de onderscheiding in 2018.
Romige koffie uit de Hanzestad
De Caffee Crema heeft Ulrich Carroux speciaal ontwikkeld voor de koffievolautomaat. De 100 procent Arabicabonen van de Braziliaanse Finca Vale Do Sol en de branding zijn perfect afgestemd voor een „verlängerten“ - ook wel Schümli genoemd. Met zijn lichte en kruidige aroma en een gemiddeld cafeïnegehalte kan de koffie iedereen overtuigen. Hij smaakt bijzonder lekker bij het ontbijt in eigen huis. Wie sowieso net in Hamburg is, kan de specialiteiten ook direct in de winkel aan de Elbchaussee nummer 583 in Blankenese genieten. Het bedrijf doet daar bewust geen concessies aan veel poespas. Want de uitstekende koffie moet natuurlijk centraal staan. Als de weg naar de Hanzestad te ver is, bestel dan gewoon de koffie bij roastmarket direct naar huis.
Conclusie: Hanzeatische koffiekunst bij Carroux
Alle lekkernijen van Carroux zijn verpakt in praktische ventielzakken die de koffie lang vers houden. Want oprichter Ulrich Carroux wil alleen koffie verkopen die aan zijn eisen voldoet: Vers en aromatisch moet hij zijn. Vroeger brandde hij vier kilo koffie per brandcyclus. Die moest eerst verkocht worden voordat hij oud werd. Vandaag de dag verfijnt Carroux Caffee trots 50 ton koffie per jaar. Voor veel smaakpapillen behoort de koffie tot de beste die dit land te bieden heeft. Ook al kunnen de meesten niet geloven dat de specialiteiten echt uit Duitsland en niet uit Italië komen. Probeer de producten het beste direct zelf.